close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

גמילה מחיתולים- כל מה שצריך לדעת

מערכת שורשיט תמוז, תשעד17/07/2014

סקירה מהירה וחשובה על אחד השלבים החשובים בגידול ילדים- גמילה מחיתולים

תגיות:
מתוך אתר האגיס
צילום: יח"צ

ילדים זו שמחה, אין שום צל של ספק בכך. הגידול שלהם הוא הנאה גדולה, וזה תהליך שאין בו רגע דל. די מהר הם הופכים לעצמאיים ותפקידם של ההורים הופך להיות תפקיד מנחה, אך עד שמגיע הרגע הזה, לכל אורך שלב הינקות, בתינוקות ובשנות הילדות המוקדמות, ההורים הם המקור היחיד והבלעדי להזנה, האכלה, טיפוח והובלה בשלבי ההתפתחות הרבים שעובר הילד.

הטבע הוא חכם והחשוב ביותר הוא לתת את הזמן לעשות את שלו, להניח לדברים להגיע בקצב שלהם, מה שכן חשוב הוא להיות כל הזמן עם האצבע על הדופק.

בשלבים הראשונים אנחנו עוברים את השלבים הרגילים של התמודדות עם צמיחת השיניים, ההתפתחות המוטורית שלו, תחילת הדיבור, גמילה מחיתולים, ממציצת אצבע או מוצץ וכל היתר, כשאחת הסוגיות שיותר מטרידות את ההורים הוא התזמון. אנחנו כל הזמן נמצאים במצב של בדיקה- האם הילד עומד בקצב ההתפתחות הסביר, איפה הוא עומד ביחס לילדים אחרים, האם הכל תקין אצלו ושאלות דומות נוספות.

חשיבותן של היציאות

לצד היבטים רבים נוספים של הילד וההתפתחות שלו עומדות היציאות ותופסות מקום מרכזי באמצע. צואת הילד היא אינדיקציה לדברים רבים והיא מעסיקה מאד את ההורים הטריים. לצד כל יתר האספקטים, מגיעה גם הנקודה המכרעת של גמילה מחיתולים. השלב שבו מפסיקים לעשות צרכים בחיתול ועוברים לעשות אותם בסיר.

זה שלב שלא מגיע בדרך כלל לפני גיל שנתיים וכאן יש כמה דברים לומר בעניין.

לטבע יש קצב משלו, והתפתחות ילדים היא עניין אינדיווידואלי. זה נכון שיש טווח, אבל הטווח הוא רחב. יש ילדים שעוברים גמילה מחיתולים כבר בגיל 9 חודשים, בעוד שבמקרים אחרים זה לא קורה לפני גיל שלוש וחצי.

אחת הרעות החולות אצל ההורים היא ההשוואה שהם עושים עם ילדים אחרים. זה לא בהכרח מתוך מקום של תחרות, כמו מתוך מקום של חוסר וודאות וחוסר בטחון. מתוך הנחה שמה שקורה אצל ילדים אחרים הוא אינדיקציה למה שקורה עם הילד שלי, אבל לא כך הדבר. כל ילד הוא אינדווידואל ולכל ילד קצב התפתחות משלו.

יש זמן נכון?

בהחלט, הזמן הנכון להתחיל גמילה מחיתולים זה אך ורק כשהילד בשל ומוכן, וכאן אי אפשר לטעות. אם לאורך זמן ברור שהילד מוכן מבחינה פיזית, רגשית, מוטורית ומנטלית בהחלט אפשר להתחיל בתהליך. שימו לב שמדובר על תהליך, והוא יכול לקחת גם מספר חודשים, לכן מה שהכי חשוב כאן זאת הרבה מאד סבלנות. זה לא משנה אם הילד של השכן נגמל כבר בגיל שנה, והתינוקי שלך, שהוא כבר לא כל כך תינוקי בגיל שלוש עדיין לא, זה לא מקום להאיץ בו.

לא כדאי לדחות את הגמילה, אבל בטח לא להתחיל בה מוקדם מדי, מה שקרוב לוודאי יוביל לרגרסיה ויעכב את התהליך כולו עוד יותר.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה